POMOCKONTAKTNOWOŚCINARZĘDZIA-FPV-GALERIA

     MENU GŁÓWNE

  STRONA GŁÓWNA

  AKUMULATORY

  APARATURY RC

  ELEKTRONIKA RC

  REGULATORY RC

  SILNIKI ELEKTRYCZNE

  SILNIKI SPALINOWE

  ELE. ELEKTRYCZNE

  ŚWIATŁA LED

  ELE. MECHANICZNE

  ŁODZIE ZANĘTOWE

  WARSZTAT

  SKLEPY- KRAKÓW

 

 

 

Licznik odwiedzin

 

 

 

 >ŁODZIE ZANĘTOWE

Porady dla budujących łodzie z napędem elektrycznym.

Łodzie zanętowe mogą być napędzane silnikami szczotkowymi jak i silnikami bezszczotkowymi. Łódka może mieć napęd jednosilnikowy i sterowana za pomocą steru lub dwusilnikowy i sterowana za pomocą silników napędowych. Obecnie silniki i regulatory bezszczotkowe są dostępne w cenie napędu szczotkowego. Sprawność napędu bezszczotkowego jest większa od typowego napędu silnikiem szczotkowym i dzięki temu zyskujemy na czasie pływania łódki przy zasilaniu takim samym akumulatorem. Do zasilania napędu obecnie można z powodzeniem zastosować akumulator typu Li-Pol. Jego waga jest dużo mniejsza od akumulatora żelowego o tej samej pojemności. Należy pamiętać że akumulatory typu Li-Pol muszą być odpowiednio eksploatowane (nie rozładowywać poniżej 3V na celle) a do ładowania musi być stosowana odpowiednia ładowarka. Należy uważać aby nie uszkodzić ich mechanicznie i nie doprowadzić do zwarcia przewodów co skutkuje POŻAREM.

Ostatnio przeczytałem na forum wędkarskim na rybki.net że silniki bezszczotkowe nie nadają się do napędu łódek do wywozu zanęty - tylko silniki szczotkowe np. od chłodnicy samochodowej ( większej głupoty nie czytałem). Powód : łódka na bezszczotce będzie trzy razy krócej pływać i taki napęd wymaga drogich akumulatorów (kolejna głupota). Bardzo chciałbym poznać źródło takiej wiedzy. Na forach modelarskich za wypisywanie takich głupot byłyby ostrzeżenia a potem usunięcie z forum za wprowadzanie ludzi w błąd. Napęd bezszczotkowy nie wymaga napędu Li-Polami tylko każdym dowolnym źródłem napięcia stałego o odpowiedniej wydajności prądowej.   Cena  napędu  bezszczotkowego  ( silnik + regulator) też nie jest większa, można dobrać w dużym asortymencie  w tej samej cenie. Akumulator zasilający Li-Pol jest droższy ale nikt nie nakazuje go stosować. Największym problemem jest waga gotowej łódki. Dla wywozu 1kg zanęty czytałem że łódki ważą nawet 12kg.!! MASAKRA. Ile energii marnuje się na to. Słyszałem że najlepszym testem dla łódki jest czas pływania - nigdy. Najlepszym testem jest odległość jaką przepłynie na jednym naładowaniu akumulatora. Łódka może pływać powoli (teoretycznie dla zobrazowania ) 3 godziny i przepłynie 500m. a inna pływa tylko 1,5 godziny i przepłynie 1000m. i która jest sprawniejsza i lepsza?

Poniżej schemat połączeń elektrycznych w łódce zanętowej napędzanych silnikami szczotkowymi. Przy zastosowaniu silników bezszczotkowych schemat jest taki sam. Różnica jest tylko taka że między regulatorem a silnikiem mamy trzy przewody.

 


Schemat połączeń elektroniki w łódce.

F1,F2 - bezpieczniki 10A


  1. Akumulator zasilający 12V  - silnik napędowy też na min.12V

  2. Śruba napędowa – najlepiej zacząć od 30mm ponieważ większa śruba powoduje zwiększony pobór prądu ,spadek obrotów silnika, spadek sprawności i szybkie zniszczenie napędu. Mała śruba mniej obciąża silnik i rozkręca się do swoich obrotów i łódka dużo lepiej pływa.

  3. Każdy silnik elektryczny jest zaprojektowany na konkretne napięcie i moc jaką może oddać. Przekroczenie tych parametrów niszczy silnik i regulator.

  4. Na silniku muszą być zamontowane kondensatory. ( napęd szczotkowy)

  5. Szczotki silnika nie powinny iskrzyć ponieważ może to uszkodzić regulator. ( napęd szczotkowy)

  6. Próby łodzi powinny być przeprowadzone przy brzegu. Należy sprawdzać temperaturę silnika i regulatora.

  7. W układzie zasilania należy stosować bezpieczniki ,najlepiej nie więcej niż 10A bo silniki nie powinny pobierać więcej niż 5-6A.

  8. Wał napędowy musi być dokładnie skręcony z małymi luzami i smarowany kilka razy w ciągu sezonu.

  9. Końcówka wału napędowego w łodzi musi być powyżej linii wodnej aby woda nie wlewała się do łodzi.

  10. Dwa regulatory w łodzi jeden bez układu BEC. Można stosować dwa układy BEC ale powinno się zastosować separację na diodach.


Często zadawane pytania.

Pytanie -  Co to jest BEC?

Odp. - Battery Elimination Circuits , czyli zasilanie do odbiornika jest podawane z regulatora, co oznacza że nie potrzeba dodatkowej baterii do zasilania odbiornika. 
Należy też zaznaczyć że układ BEC pobiera trochę energii i wydziela dadatkowe ciepło (szczególnie przy zasilaniu pakietami 3S i większych) bo musi zredukować zasilanie do 5V (czasami do 6).

 

Pytanie - Dlaczego pływanie na połowie gazu szkodzi regulatorowi i jest nie ekonomiczne?

Odp.- Gdy łódka pływa na zasilaniu 12V i regulator podaje pełne napięcie na  silnik który przykładowo pobiera np. 10A to silnik bez chłodzenia wodnego będzie się grzał. Moc strat na regulatorze to około 2W, (0,2V x 10A) co mu nie szkodzi. Zmniejszając obroty silnika zmniejszamy jego napięcie np. o połowę, do 6V co skutkuje spadkiem poboru prądu do 5A (teoretycznie dla zobrazowania problemu). I co teraz mamy. Moc pobierana z akumulatora to 60W (12V x 5A), moc tracona na regulatorze to 30W (6V x 5A) co skutkuje mocnym grzaniem regulatora. Moc pobierana przez silnik to też 30W. Mamy więc  50% straty mocy pobieranej z akumulatora co jest kompletnie nie ekonomiczne. Należy tak dobierać śrubę napędową aby silnik pracował na pełnym napięciu akumulatora i się nie grzał. Myślę że w takich łódkach pobór prądu w granicach 5A (60W pobieranych przez silnik) jest wystarczający. Gdy łódka bardzo dobrze pływa na napięciu 6V to lepiej jest połączyć dwa akumulatory równolegle  i mamy instalację 6V. Różne silniki różnie się zachowują i trzeba samemu to sprawdzić.

Pytanie - Dlaczego stosować sterowanie silnikami na drążku który sam powraca do neutrum?

Odp.- Dla bezpieczeństwa napędu. Często się zapewne zdarza zablokowanie śruby przez jakieś elementy w wodzie co może doprowadzić do uszkodzenia napędu. Odkładając nadajnik (aby sprawdzić co się stało, uruchomić ponton lub kolegów) automatycznie powracający drążek wyłączy napięcie z silnika. Gdy drążek nie powraca odkładając nadajnik regulator nadal podaje napięcie na silnik aż wszystko się spali.


 

 

 

 

              

                                             

 

 

 

 

     Projekt i wykonanie MODELHOBBY 2015